کلینتون: ایران در حال تبدیل به یک دیکتاتوری نظامی است

وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده که نظام سیاسی ایران به سوی یک دیکتاتوری نظامی حرکت می کند و این روند را خطری برای منطقه دانسته است.

روز دوشنبه، 26 بهمن (15 فوریه)، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در سخنانی در دوحه، پایتخت قطر، در بررسی شرایط و تحولات سیاسی در ایران، گفت که به نظر می رسد نظام سیاسی این کشور به سوی تسلط یک دیکتاتوری نظامی به رهبری سپاه پاسداران حرکت می کند و رهبران نظامی مصمم به دستیابی به جنگ افزارهای هسته ای هستند.
خانم کلینتون، که در جمع گروهی از دانشجویان در شعبه دانشگاه کارنگی - ملون در قطر سخن می گفت، افزود که از آنچه که مشاهده می شود به نظر می رسد که "اختیارات حکومتی رهبر، رئیس جمهوری و مجلس ایران از آنها سلب و به سپاه پاسداران منتقل می شود."
وزیر امور خارجه آمریکا در این سخنان، که به طور مستقیم از شبکه تلویزیونی قطر پخش می شد، اظهار داشت "به اعتقاد ما، سپاه پاسداران عملا قدرت حکومتی در ایران را در دست گرفته و این کشور به سوی استقرار یک دیکتاتوری نظامی در حرکت است."
وی گفت شرایط کنونی در ایران با وضعیت قبلی این کشور تفاوت دارد زیرا پیش از این، انتخاباتی با رقابت جناح های حکومتی برگزار می شد و دست کم در میان روحانیون حاکم، تبادل دیدگاه های گوناگون مجاز بود.
هیلاری کلینتون این تحول را باعث تاسف و نگرانی شدید خواند و در عین حال گفت که هدف ایالات متحده، دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران نیست بلکه دولت آمریکا در صدد است با اعمال محدودیت های تجاری علیه نهادها و منافع خاص در جمهوری اسلامی، مانع از دستیابی این رژیم به تسلیحات اتمی شود.
خانم کلینتون در حال حاضر برای جلب حمایت کشورهای منطقه خلیج فارس از افزایش فشار بین المللی برای توقف بخشی از برنامه های هسته ای ایران به منطقه سفر کرده است. 



وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در شامگاه یکشنبه نیز گفته بود که به تدریج قصد ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی آشکار می شود و هشدار داد افزایش پیشروی سپاه پاسداران در قبضه کردن قدرت سیاسی و امکانات حکومتی جمهوری اسلامی "تهدیدی مستقیم" را متوجه همگان کرده است.
در این سخنرانی، که در مرکز گفتگوهای جهانی آمریکا و اسلام ایراد شد، وزیر امور خارجه آمریکا افزود که کشور او در صدد تشویق شورای امنیت سازمان ملل برای وضع تحریم های بین المللی جدید علیه ایران است و امیدوار است این تحریم ها مشخصا سپاه پاسداران و منافع این تشکیلات نظامی را هدف قرار دهد.
وی گفت که همسایگان ایران در مورد مقاصد حکومت این کشور احساس نگرانی می کنند و برای نگرانی خود، دلیل کافی هم دارند، اما موضوع این است که ایران برای رفع این نگرانی ها به چه اقداماتی دست خواهد زد.
وزیر امور خارجه ایالات متحده افزود "در حال حاضر، پیشرفت چندانی در این راستا مشاهده نمی شود."

تلاش برای وضع تحریمهای جدید

خانم کلینتون در پایان دیدار از قطر، برای دیدار با پادشاه و وزیر خارجه عربستان سعودی عازم این کشور شد.
گفته می شود یکی از موضوعات مورد مذاکره در سفر خانم کلینتون به عربستان، جلب موافقت آن کشور برای افزایش صدور نفت به چین است که در حال حاضر بخش قابل توجهی از نیاز داخلی خود را از ایران تامین می کند.
هدف از این اقدام، این است که چین، که از جمله اعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است، به خاطر منافع اقتصادی خود در ایران با قطعنامه جدید تحریم جمهوری اسلامی مخالفت نکند.
وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای کوتاه در مسیر قطر به عربستان سعودی گفت که تغییر در سیاست هسته ای ایران بستگی به آن دارد که آیا رهبران سیاسی و روحانی ایران خواهند توانست بار دیگر زمام امور را در دست بگیرند یا تسلیم مراکز نظامی خواهند شد.  
با گذشت حدود نه ماه از مذاکرات نمایندگان گروه 1+5 و ایران و سپس تسلیم پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مبادله اورانیوم غنی شده داخلی ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران، هنوز جمهوری اسلامی به پیشنهاد پاسخ قطعی نداده است و اخیرا اعلام داشته که تولید اورانیوم با خلوص 20 درصد را نیز در تاسیسات غنی سازی نطنز آغاز کرده است.
به گفته کشورهای غربی، هدف حاکمان ایران از تاخیر در پاسخ به پیشنهاد مبادله سوخت، وقت کشی است تا بتوانند با استفاده از فرصت، به تولید اورانیوم با خلوص لازم برای تولید بمب اتمی ادامه دهند.
همچنین، این نظر نیز مطرح شده که پافشاری دولت محمود احمدی نژاد بر ادامه غنی سازی بدون توجه به هزینه های سیاسی و اقتصادی بین المللی آن حاکی از تسلط نظامیان یا طرفداران آنان بر مراکز اصلی تصمیم گیری در جمهوری اسلامی است.
همزمان، انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد، که به برخورداری از حمایت گسترده سپاه پاسداران شهرت دارد، باعث نگرانی در مورد نفوذ هرچه بیشتر فرماندهان این نیرو در تصمیم گیری های سیاسی و گرایش روزافزون جمهوری اسلامی به سوی افراطگرایی در امور داخلی و خارجی شده است.
اعلام پیروزی آقای احمدی نژاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ماه ژوئن، که اتهام تقلب گسترده در نحوه برگزاری و شمارش آرا و ادامه اعتراضات نسبت به نتیجه این انتخابات و سرکوب کم سابقه معترضان را در پی داشته، باعث شده است تا مخالفان دولت این واقعه را یک "کودتای نظامی" و زمینه ساز تسلط نهادهای نظامی و انتظامی بر دولت و قوه قضائیه بدانند.
در ماههای اخیر، برخی تصمیم های دولت، از جمله در زمینه واگذاری طرح ها و موسسات مهم اقتصادی به سپاه پاسداران، تندروی در زمینه سیاست خارجی و خشونت و محدودیت های شدید در داخل همراه با اظهارات فرماندهان نظامی در زمینه های سیاسی، امنیتی و قضایی، از جمله مورد نحوه برخورد با منتقدان، به نشانه هایی از تسلط این نیروی نظامی بر تشکیلات سیاشی و قضایی تعبیر شده است.
همچنین، برخی از نمایندگان مجلس، که اکثریت اعضای آن را هم جناح متمایل به محمود احمدی نژاد تشکیل می دهد، آنچه را که عدم همکاری رئیس جمهوری با مجلس نامیده اند مورد انتقاد قرار داده و از آن با عنوان بی اعتنایی دولت به قوه مقننه یاد کرده اند.

0 نظرات :: کلینتون: ایران در حال تبدیل به یک دیکتاتوری نظامی است